Montag, 14. Januar 2019

Ndue Ukaj: Metafora e dhembjes poetike të Arif Molliqit


Letërsia shqipe e krijuar në Kosovë paradigmë të saj ka fatin dhe fatkeqësinë e etnisë, e cila endet si një metaforë përcëlluese nga poeti në poet, nga vargu në varg, për të dhënë kushtrimin dhe ogurin e një katrahure të rënd që duhej të shpërthen për të spastruar ndërgjegjen e botës, së këndejmi edhe të vetë popullit. Kjo paradigmë, sikundër në planin poetik, ashtu në atë tematik ka predominuar krijimtarinë e gjitha brezave të letërsisë shqipe që kanë krijuar në Kosovë, por edhe jashtë saj.
         Madje, kësaj teme dhe këtij fati nuk ka mundur t’i shpëtoj asnjë krijues. E proklamuar si lloj platforme poetike, me sintagmën e famshme të poetit të madh Ali Podrimja, “Kosova është gjaku im që nuk falet” kjo paradigmë ka krijuar specifikat e saj dhe ka shënjuar kodin specifik letrar, sikur në planin e diskurseve, ashtu edhe në rrafshin tematik-semantik. Sidomos kjo tendencë dhe pikasja e këtij fati, në mënyrën më tragjike, vërehet në poezinë shqipe të shkruar në dy dekadat e fundit, pjesë e së cilës është edhe krijimtaria poetik e Arif Molliqit, poetit nga Kosova, i cili jeton në Gjermani, autorë i disa vëllimeve të suksesshme me poezi, eseistik e prozë. Pra, letërsia e krijuar dy dekadave të fundit në Kosovë është e ngjizur nga tragjikja e nënqiellit të jetës së vrazhdë, nëpër të cilën kohë të ligë, siç do të shprehej poeti Molliqi, ka kaluar populli i Kosovës, së këndejmi ka ndërthur në shtatin e saj, me dhembje e dashur zhuritëse, gjitha ato klithma, përmes gjuhës së poezisë, që është gjuhë e frymëzimit metafizik; gjuhë e orakujve; gjuhë e sublimes estetike. Duke qenë shkrimtarët bartësit me të mirë të mentalitetit, psikologjisë së një populli, tek poezia gjejmë pamje e imazhe të larmishme të klithmave shpirtërore, të realitetit që transfigurohet në realiteti artistik, që është autonom dhe krejt specifik në vete, një sui generis; status artistik i realitetit shpirtëror. Këtë përmasë dhe këto dimensione poetike-letrare, edhe ne planin poetik, edhe atë semantik i hasim tek përmbledhja me poezi “Portret i pambaruar” (Faik Konica, 2006), ku koncepcionet poetike priren nga shtrirja në rrafshe konkrete e metafizike të historisë së vjetër e të re të qenies nacionale të poetit, aty ku kërkohen përgjigje për pyetje retorike të komplikuara, që autori i shtron kudo në nëntekstin e vargjeve, por që përgjigjet mbeten të heshtura, të fjetura dhe të përtejmi. Ambivalenca e vargjeve dhe fuqia e mendimit, janë dy tipare përshkuese të poezisë së tij. Për poetin Molliqi nuk është e lehtë, në atdheun e tij dymijëvjeçar të ec në çdo cep të atdheut, për të pëlcitur paradoksi i ankthshëm: “kërkova dashuri huha/të shkruaj poezi” (“Jeta përbrenda poezisë”). Këndej pari projekton klithmat e tij në mënyrën me tragjike sepse: “lindja dhe vdekja/nuk përkthehen shqip/Këtu kanë emër tjetër” (“Udhë e grimcuar”). Këto përmasa të kësaj poezie, të dhembjes e dashurisë për dhembjen e quajtur atdhe, janë klithmat reale që poeti si orakull, duhet t’i shndërroj në realitet artistik, duhet t’i transfiguroj në vargje për t’i interpretuar me gjuhën e poezisë: “Le të bjerë shi edhe të shtunave të dielave kur lutemi/me lutje dhe shpi shpirti nuk pastrohet” (“Shi gjatë vjeshte”). Në këto vargje dhe në një cikël të tërë vjershash, figura e shiut, pastaj figurat e vjeshtës janë aluzione për imazhet kryetipore, qe shprehin dhe implikojnë intencën e shpirtit të poetit, madje edhe kur thërret në katharsis letrar aristotelian. Kjo gjendje për poetin bëhet edhe më dramatike, sepse vjeshta është më e trishtueshme si gurbetçarë. Pelmi poetik i poetit nuk derdhet i tëri në vjeshtë, ai sikundër implikon intertekstualitetin letrar, duke shprehur aluzionet me poezinë e poetit të madh klasik, Ndre Mjedës. Këtë diskurs poetik e hasim tek poezia “Një zog në pemë”: “Kur të vijë pranvera tjetër/do ta kuptoj ç’ishte ajo zhurmë/në kasollen time të freskët”. Kjo mund të jetë metafora e poetit për “Kopertinen e biografisë së tij të vdekur”, që është një realizim i shkëlqyer artistik.

Poeti dhe shkrimtari Arif Molliqi, me gjuhë poetike të përpunuar, me figura stilistike të bukura, me retorikën e vargut lakonin, thellon ne variante të ndryshme të këndimit, makthin e fjalës poetike, për metaforën e së keqes, për metaforën fjalës që mund të jetë edhe metaforë e lutjes. Këto variante të metaforës, enden në poezinë e tij, kanë status letrar të ndryshëm, por gjithmonë në funksion të së bukurës artistike.

Poezia e Arif Molliqit ec në tehun e ambivalencës së shprehjes; ajo është moderne, aq sa duhet të ruaj klasiken e domosdoshme; ajo është e çiltër, spontane aq sa ka nevojë të krijoj abstraksionin poetik për të ikur shablloneve poetike. Shprehja poetike e poetit është e përpunuar, vargu i gdhendur, ndërsa sistemi figurativ tejet i dendur. Në këtë aspekt, do veçoja ciklin e poezive “Motiv i një balade të brishtë”, ku në variantin e vetërrëfimit, poeti shpërthen tërë potencialin e tij poetik, me vargje të gdhendura mjeshtërisht, krijon metaforën e fjalës artistike në disa variante këndimi tejet interesante.

Poezia si arti më personal, bioletra e shkrimtarit, siç do të thoshte dijetari i letërsisë Sabri Hamiti, shprehjen e saj sublime e ngjiz, do thoshim në mënyrë simbolike, me përkthimin e botës së tronditur emocionale e shpirtërore, në fjalë të figurshme e kuptime ambivalente, që janë personale, shpirtërore: aty lëndorja dhe shpirtërorja shkrihen. Duke konstruktuar të mundshmen dhe të bukurën, ajo bëhet arti i reflekseve të esenciale, ku pulsohen me mirë se çdo kund copëzat e jetës së shpirtërore të njeriut në labirintet e jetës, prej së cilave duhet të vizatoj me vija të trasha nuancat më të mundshme, që tejkalojnë pamundësinë e njohës. Kjo është klithmë ontologjike. Poezia e Arif Molliqit, nëse e lexohet në tërësinë e saj konceptuale, është e shtrirë nëpër kohë e hapësira të shumta, por që ndërlidhen nga nyja e fatit tragjik kombëtar, prej së cilës variojnë edhe topose tjera tematike, edhe kur këndohet tragjikja e substancës kombëtare në diakroni, edhe kur këndohet fati i saj aktual. Në përmbledhjen me poezi “Portret i pambaruar” poeti si një orakull i frymëzuar, nëpër vargje vetërrëfen metaforat e këqija, sepse ai ka makth nga fakti se: “jetuam duke përtypur vetën”. Kjo metaforë e dhimbshme, krijon edhe statusin e diskursit tragjik: “Mbi kopshtin e çmendurisë pështyjnë mallkimet/Mbi plagët e thella kanë vënë akull/Vijnë pas nesh stërnipërit tanë që shajnë/Mjeshtërinë e mashtrimit”. Poeti sajon tablo të atdheut të tij të vuajtur në mënyra të rrënqethshme, me përplot emocionalitet e vargje vibruese. Intenca e tij, megjithatë mbetet me shpresë: “Më lejoni të shpresoj se e nesërmja është e jona/Mbi kokën time prehet qetësimi” (“Mos ma merni për të keq ndryshe s’di të kërkoj fjale”).

Diskursi poetik në tërësinë e tij organizohet nëpërmjet një lirike meditative, që priret nga tendenca moderne e këndimit poetik: vargjet janë të ngjeshura me figura, ku dominojnë metaforat e simbolet. Nuk mungon as ritmi si parim organizues i lirikës, kund edhe rima e cila ec paralelisht me gradacionit poetik për të realizuar katharsisin poetik, si element i rëndësishëm që hetohet kudo në ketë poezi, sikur tek vargjet: “O Zot a ka kohë të mbyll tashmë historinë/Kur Gjuha njerëzore ndërlidh veçse krime/Dhe vjen një zbraztësirë me mendime therëse/Kur kronistët zmadhohen verbueshëm çdo ditë/Dhe përsëri po ecim mbrapsht”/ (“Nëpër plagët e Dardanisë”). Duke zgjeruar përmasën tematike, poeti ashtu sikur gjithë lirikët i kthehet personales, thur vargje për subjektivitetin e tij, për temën e madhe të dashurisë. Poeti dëshiron të krijoj metaforë dashurie, në variantin më të kënaqshëm, për të mbytur aluzionin për vjeshtën e ankthshme: “Fjalët për dashurinë/Nuk vdesin/Në udhëtimet e gjata/Me dashurinë/kapërcen më breg (“Mite për dashurinë”.
Arif Molliqi poet me imagjinacion të bujshëm në poezinë e tij e inkuadron edhe satirën e sarkazmin, sikundër në poezinë “Shënim i domosdoshëm”. Poeti këndon vrullshëm për tragjiken e rënd, por asnjëherë nuk bie në emocionalitet të tepruar, vargjet janë të kondensuar me mjeshtëri artistike dhe ecin në përputhje me qëllimet e artit. Në poezinë e Arif Molliqit ndeshim disa tipe diskursesh letrare që ndërkomunikojnë edhe në formë, por edhe në përmbajtje. Forma dominante e vargjeve të tij është ajo e vetërrëfimit poetik, pastaj trajtat e pyetjeve retorike dhe asociacioni i vargjeve të thukëta. Në kuptimin semantik, diskurset janë politike, metafizike, historike, elegjiake e erotike. Autori vë në funksion të intencës poetike simbole, imazhe e arketipe të qëlluara letrare. Shikuar përgjithësisht, kjo poezi ngërthen në vete vlera të njëmendta letrare.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen