Montag, 14. Januar 2019

Dibran Demaku: POEZI E NDJENJËS DHE MENDIMIT...


Arif Molliqi: “E dashura ime Eva“, ShB "PA", Prishtinë 2013

         Poezia është jo pjesë e krijimtarisë artistike e llojit të veçantë, e cila me pak fjalë thotë shumë, si dhe me ca simbole dhe metafora të zgjedhura, bëhet sa e kapshme aq edhe e dashur për çdo moshë të shoqërisë njerëzore. Përveç kësaj, pothuajse çdo krijesë njerëzore, së paku një here në jetën e vetë ka provuar shkrimin e poezisë, në formën dhe mënyrën e vetë, në mos për gjë tjetër,  atëherë për t`i qetësuar ndjenjat e veta shpërthyese në kohën e rinisë. Pastaj është e ditur botërisht se poezinë e kanë krijuar e shijuar edhe ata që nuk kanë ditur as shkrim e as lexim, por që atë e kanë ndjerë si nevojë vizavi fenomeneve të ndryshme natyrore apo edhe të momenteve të veçanta shpirtërore. E kanë nxjerrë atë si një ndjenjë të veçantë të çastit nëpërmes të këngës. Shumë  poezive nga  më të njohurat  dhe më të realizuara artistikisht të të gjitha kohërave, nuk u dihet as autori, që do të thotë krijuesi i tyre, por që për shkak të bukurisë dhe madhështisë së tyre artistike e shpirtërore, ato kanë hyrë në thesarin botëror të krijimtarisë. Së pari si këngë të kënduara e pastaj të shkruara e të rishkruara në libra të shumtë anë e mbanë botës. Sepse si poezia ashtu edhe kënga që del nga ajo dhe anasjelltas, nuk është asgjë tjetër përveç se një ndjenjë apo një përjetim madhështor i individit apo grupi individësh në një moment të caktuar jetësor. Duke pasur parasysh të gjitha këto që u thane më lartë poezia dhe kënga janë të lidhura me njëra- tjetrën si mishi me kockën, sepse në jetën njerëzore poezia është këngë e kënga është poezi!Ndjenjat më të bukura dhe më sublime të shoqërisë njerëzore, që nga fillimet e saj e deri më sot, janë paraqitur apo shfaqur nëpërmes të poezisë-këngë dhe anasjelltas të këngës-poezi!Sepse çdo poezi e bukur mund të bëhet këngë ashtu siç çdo këngë e bukur në veten e saj e ka dhe e ruan poezinë.
         Në këtë rrafsh jetësor, që do të thotë në shkrimin e poezisë apo krijimin e këngës, në ngrehinën e piramidës krijuese të tyre, ka dhënë kontributin edhe Arif Molliqi, si poet e shkrimtar, publicist e aktor, me aktivitetin e vetë në fusha të ndryshme të krijimtarisë do ta niste në në Kosovë, në vendlindjen e tij në Llukë të Epërme të Deçanit, por për shkaqe që dihen, veprimtarinë në fjalë do ta vazhdonte në Hamburg të Gjermanisë. Me një dëshirë dhe këmbëngulje prej krijuesi e artisti të njëmendët, Arifi, edhe pse larg dheut të vendlindjes, larg diellit e ajrit të vendlindjes, larg tokës e ujit të vendlindjes, do të vazhdonte punën er vetë krijuese me të cilën do të krijonte vlera të njëmendëta artistike. Themi kështu, sepse Arif Molliqi deri më tash ka arritur të botojë mbi njëzetë vepra letraro-artistike, të nivelit të lart artistik e stilistik. Sot për sot, nga shumë studiues të letrave shqipe, ai, pra, Arif Molliqi konsiderohet si penda më e spikatur në diasporën shqiptare dhe jo vetëm!Kjo do të thotë se Arif Molliqi e ka krijuar stilin e vetë të veçantë në vargënimin e poezisë, stil i cili sipas poetit dhe studiuesit letrar Adem Gashit:-“Arifi është ndër autorët e paktë që ka disiplinuar ndjenjën dhe mendimin. Klithma, retorikë dhe aklamacione nuk gjejmë madje as në vargje për të rënët, as në mallin e kurbetçarit, as edhe në poezinë po me këtë titullë:Retorikë. Por Molliqi si një maestro bën pozën e indiferencës duke krijuar vargje për një lexim së brendshmi”.
         Ky konstatim i drejtë i Gashit për poezinë e Molliqit lë të kuptohet se poezia e Molliqit është më shumë se poezi e zakonshme, dhe se për ta kuptuar atë lexuesi duhet të thellohet në brendësi të poezisë e jo atë ta lexojë sipërfaqësisht, sepse atëherë ai nuk e ka kuptuar fare porosinë e as vlerën e poezisë së autorit në fjalë. Vetë ky konstatim të sjell në idenë se Poezia e Molliqit është poezi e ndjenjës dhe mendimit të thellë. Duke lexuar poezinë e Molliqit, lexuesit i krijohet përshtypja se ai ka hyrë në një labirinth apo në një enigmë të pazbërthyer, por kur vete në vargun e fundit të çdo poezie të tij,  ai, pra lexuesi e krijon ndjenjën se e ka zbërthyer në tërësi atë labirinthin apo enigmën e frikës së fillimit. Poezia e Molliqit do lexim të mirëfilltë si dhe kohë që të kuptohet në tërësinë e saj!
         Labirinthin e enigmës, apo të së panjohurës, element ky që poezinë e Molliqit e bën edhe më të fuqishme artistikisht, do ta gjesh apo do ta hasësh edhe tek vëllimi poetic, po ashtu me titull enigmatic “E dashura ime Eva”, titull ky që nuk dihet nëse iu është kushtuar ndonjë të “dashure” të themi kushtimisht reale, apo  është kushtuar femrës realisht për një enigma në vete, por që sipas Bibles supozohet se ishte femra e parë e gjallë e gjinisë njerëzore me emrin Eva!Duke lexuar poezitë e këtij vëllimi çdo lexuesi i krijohet përshtypja se është ai vetë Adami në kërkim të së dashurës së vetë-Evës:

”Sa dëshirë kam pasur
Ta shoh Evën si ka vdekur.
A ka vdekur cipërcullak
Apo mer shtiza të flamujve në dorë.
A e kanë varrosur pështjellë me lesh dashi
a fletë fiku.
Amaneti i fundit i Evës cili ishte
Adamin ta tredhin përsëri…

Poezia e Molliqit është, pra,  poezi e ndjenjës dhe e mendimit të thellë. Si e tillë ajo mund të krahasohet me poezinë e poetit tone kombëtar Azem Shkreli. E potencoj mund të krahasohet, sepse leximi i poezisë së Molliqit, ashtu si ajo e Shkrelit,  nuk të lë indiferent. Ajo pra, poezia e Molliqit, ashtu si poezia e Shkrelit, të nxitë fantazinë e kërkimit të diçkaje që rri fshehur dhe ti kërkon që ta gjesh, që ta zbulosh, që ta shijosh:”Të jesh atdhetar nuk mjafton/ ta duash atdheun e t`shkruash poezi/ t`lazdruara…N`emër të atdheut m`qëllojnë me vargje/ e më fishkëllejnë me lahutë/ e këngë trimërie. S`di kur po kryhet dasma e kopilëve/ që kanë shkuar xhuxhet krushk.  Dhe mbaj me revolucionin/ n`lëkurën e vet I regjur me kripë…
Ndërsa në një poezi tjetër Arifi me një ndjenjë të thellë prej njohësi të poezisë shkruan:”Vijnë pas shekujsh baladat e moçme/mosha e qielli me bukë e kripë /ëndrrat fisnike të rinisë. Ajo që më rëndon më së shumti/janë Meshat e Evropës/ koha me tojë të zezë e lidhur. Janë fjalët e ëmbla/ që më ngarkojnë me të gjallët/ janë dy kokrra mollë që piqen. Janë pemët tona që kuqen/ që rrisin shtat stinëve/frytet i ha Zonja Evropë.
Poezia e Molliqit, e ndjenjës dhe mendimit të thellë nuk është e rënduar me metafora. Si e tillë ajo lexohet më lehtë, vetëm se ndjenja dhe mendimi i thellë here-herë e bëjnë të pakapshme për çdo lexues të zakonshëm. Poezia e Molliqit është poezi për një rang lexuesish më të zgjedhur, për lexuesit që si të thuash bukë e kripë e kanë poezinë…

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen